Gèneres cinematogràfics



Pràctica sobre gèneres cinematogràfics

  • CINEMA DOCUMENTAL 
És una producció audiovisual que intenta representar la realitat d'una època determinada o un fragment històric, situació o fet real.

Reuneix en una narració determinada imatges gravades de debò, d'estoc, entrevistes i animacions per arribar a explicar o descriure els fets de la manera que el director cregui. A partir d'un fet concret el director expressa la seva visió sobre el fet. Hi ha una part objectiva i una càrrega subjectiva. Pot haver-hi (o no) un narrador.

Recursos
- Explicacions tant objectives com subjectives
- Aparició d'un narrador
- Reconstrucció dels fets: Es representa un dia amb uns actors perquè aquell dia no es va gravar.
- Entrevistes.
- Imatges del paisatge per posar en situació. Imatges d'estoc per omplir quan només es té so.



  • CINEMA DE TERROR

El cinema de terror és un gènere fílmic que busca causar por i angoixa en l'espectador.

El cinema de terror sovint juga amb els efectes especials, la creació d'atmosferes inquietants i la música per provocar ensurts o nerviosisme en el públic. El terror pot ser causat pel que es veu a la pantalla (escenes d'assassinats, persecucions, criatures malèfiques) o pel que se suggereix (imaginacions dels protagonistes, qüestionament de la realitat, falses expecatives...).


Com a característiques trobem:
-Arguments: esdeveniments sobrenaturals
-Personatges:
Malvat monstre o element maligne, perillós
Llistat de gent que ha de morir
Rossa tonta
Savi
-Localitzacions:
Cases encantades
Espais abandonats i aïllats
Llocs relacionats amb dolor i mort (hospitals, presons)
Subterranis, laboratoris, fàbriques, escoles, etc.
-Ambientació:
Foscor
Sang
Violins com a banda sonora
-Recursos cinematogràfics:
  • Sang
  • Banda sonora
  • Càmera subjectiva
  • Ensurts
  • Plans on l'espectador veu què passa però el protagonista no i a l'inrevés 
-Subgèneres:Gone: sang i fetge. Pretén fer fàstic
Snaf: es mata a algú de veritat en directe (il·legal)
Slasher: monstre o cosa maligne que va matant els personatges un a un
Psicològic: pràcticament no apareix l'element maligne, o ho fa al final; es crea tensió



  • CINEMA BÈL·LIC
El cinema bèl·lic és un gènere cinematogràfic que centra la seva història en guerres. Des de la seva invenció, va quedar patent que el cinema podia ser un mitjà que permetés arribar a grans quantitats de gent d'una manera ràpida i relativament senzilla. Aquestes qualitats van convertir l'invent dels germans Lumière en una eina al servei dels governs i de les seves màquines de propaganda.


Com a caracerístiques trobem:

-Argument: guerra

-Personatges:
Superior que dóna ordres
Sargent ferme i fort
Reclutas
Victima que morirà
Protagonista (principalment home)
-Localitzacions: lloc on és donada la guerra
-Ambientació: històrica o inventada
-Recursos cinematogràfics:
  • Trinxeres
  • Fets històrics 
  • N'apareixen després que hi hagi un conflicte gros
  • Experiència personal
  • S'intenta crear sensació de buit i malestar
  • Morts
  • Batalles
  • Exèrcits



  • CINEMA COMÈDIA
Una comèdia cinematogràfica és una pel·lícula amb situacions d'humor que intenta provocar el riure de l'audiència. És un dels més prolífics i populars gèneres cinematogràfics és el primer gènere que existeix i ve del teatre.

Com a característiques trobem:
-Arguments típics:Equívocs: la trama consisteix en la resolució d'algun problema que prèviament s'ha presentat
Fracàs còmic: durant l'estructura apareixen diversos insuccessos per part d'algun personatge, normalment el principal
-Personatges típics (extrems):Maldestre (Torpe): aquell que sempre l'espifia i s'envesteix amb tot
Mascle cregut: aquell que va de superior
Escoltes ximplets
Gay
Noia guapa
-Localitzacions típiques: qualsevol localització
-Recursos cinemàtogràfics:
  • Exageració
  • Situacions absurdes
  • Sorpresa, girs de guió
  • Diàleg irònic i divertit (acudits)







  • CINEMA D'ACCIÓ

    És un gènere audiovisual on el protagonista ha de fer una cosa i li posen problemes entre mig. Aquestes pel·lícules són d'acció perquè la solució és a través de violència, lluita, tirs, persecucions i acrobàcies. Les proves que han de superar posen la vida dels protagonistes en perill .El protagonista és un heroi :seguint les passes del monomite

    -Arguments típics:
    El monomite
    Una missió : salvar algú o recuperar alguna cosa, és a dir, la recerca del tresor
    Aparició d'un benefactor
    -Personatges típics:
    L'heroi, principalment masculí
    L'enemic: subestima l'heroi
    El personatge còmic
    La noia : personatge indefens que està en perill.
    Savi: persona misteriosa que ordena la missió
    -Localitzacions típiques:
    Ciutats exòtiques o estranyes,
    Edificis on hi ha amagatalls secrets per amagar-se,
    Carreteres i autopistes,
    Llocs perillosos i estrets :obres, la neu, muntanyes , sota el mar i el desert
    -Ambientació:
    Època actual, contemporània.
    -Recursos:
    • Efectes especials són explosions, tirs i sang falsa. 
    • Tràvelings de seguiment per les persecucions de cotxes,
    • Càmeres d'helicòpters i drons
    • CINEMA NEGRE
    El cinema negre és aquell que tracta tot el relacionat amb els temes de delinqüència, drogues, assassinats, mafies, etc. La base del cinema és elcrim. Actualment és conegut com a thriller.
    -Arguments:
    Com organitzar un assassinat (des de un punt de vista del criminal)
    com resoldre un assassinat (des del punt de vista dels bons i de les investigacions) -Personatges:
    Gàngsters: criminals de tot tipus: presoners, expresoners...
    Policia, agents especials, FBI,...
    El protagonista (majoritàriament masculí): agent de policia, exagent, detectiu privat, escriptor de novel·les...
    -Localitzacions: 
    Ciutats: barris marginals, baixos, i si poden ser de nit
    Fàbriques abandonades
    Bloc d'oficines
    Comissaria
    -Ambientació:
    Drogues
    Presons
    Pistoles
    Bandes

    Recursos:
    • Barrejar flashforwar i flashback amb la realitat
    • Muntatge discontinu
    • Caos, per despistar a la gent, plans curts
    • Expliquen els sentiments

















    • CINEMA HISTÒRIC

    És un gènere audiovisual que parteix d'una informació objectiva (llibre, assaig històric, biografia) que s'agafa com a inspiració. Intenta mantenir el màxim rigor possible, versemblança respecte el que està escrit; intenta ser fidel a la realitat. Vol convertir una història en una pel·lícula bèl·lica,...

    -Arguments típics:
    Fets històrics, sense guions estranys;
    -Vides de personatges famosos
     -Personatges típics: 
    Famosos de l'època (reis, generals...).
    En el biogràfic, apareix els autèntics o actors que s'assemblin).
    -Localitzacions típiques:
    Depenen de l'argument, molt ben ambientades,
    Localitzacions real on han succeït els fets i, sinó, recrar-lo, mantenint sempre l'autenticitat i la versemblança.
    -Ambientació:
    Decorats i vestuari molt treballats.
    -Recursos cinematogràfics:
    caracterització dels personatges i un estudi previ: investigacions per conèixer l'època i poder igualar costums.
    -Subgéneres:
    Romàntic
    Biogràfic
    Drama
    Èpic i bèl·lic












    • MUSICAL
    Es desenvolupa la història a través de números musicals. La història no avança si no hi ha la cançó. Les cançons expliquen una part de la història.
    La música fa avançar la trama. Cantando bajo la lluvia va ser el primer musical famós i el primer musical va ser El Mago de Oz (1939). Es va iniciar a Hollywood, fins que apareix a Bollywood, on quasi totes les pel·lícules són músicals.
    -Arguments típics:
    Hi ha de tot. Tots els gèneres es poden convertir en musical.
    -Personatges típics:
    El noi i la noia (que són parella). Cada noi i cada noia té el seu estil
    Solen aparèixer nens i/o adolescents
    Sol haver-hi uns dolents una mica exagerats
    -Localitzacions:
    Hi ha de tot, poden aparèixer tot tipus de localitzacions, però sol ser més en interior que en exterior. Molt sovint aparèixen escenaris perquè necessiten una escusa per cantar i ballar (karaokes, teatre, etc.)
    -Recursos:
    • Cada personatge té una tonada pròpia (sinònim de tema). Hi ha moltes coreografies (que són la marca dels musicals). Té més importància la lletra de les cançons que el propi diàleg parlat.
    • Hi ha musicals que fan cançons especialment per a la pel·lícula, però hi ha d'altres que usen cançons ja escrites.
    • El vestuari dels quatre o cinc actors principals és molt més treballat i està molt més elaborat que el dels ballarins secundaris.
    • Muntar nombres musicals alternant ara amb un, ara amb l'altre o enllaçar dos números musicals, etc.







    • ACCIÓ I AVENTURA
    El cinema d'acció i aventura és aquell que narra històries on hi predominen els moviments i l'esforç físic. Mostra un món de combats i trames especialment per adolescents.
    -Argument: 
    S'acosta molt al monomite
    -Personatges típics:Dolent (extrem): no ha de fer por, ha de fer ràbia
    Seguidors del dolent
    Bo, heroi
    Noia
    -Localitzacions: 
    Catacumbes, subterranis, etc.
    -Ambientació:
    Contextos històrics i llocs coneguts
    -Recursos cinematogràfics:
    • Combats, lluites, arts marcials
    • Morts violentes
    • Sang i fetge
    • Epopeya
    • Ha de quedar clar quan mor el dolent per tal que l'espectador quedi satisfet
    • Muntatges ràpids amb plans curts; moltes escenes


    • ANIMACIÓ
    Aquest gènere d'animació és especialment pels infants, tot i que també es poden trobar pel·lícules animades per adults. Aquestes tracten les històries amb la peculiaritat de ser dibuixos, tant fets a mà com diitals. Aquests són animats fotograma a fotograma
    -Argument: 
    Són arguments senxills perquè estan dirigits a un públic infantil. En les pel·lícules més llargues es tendeix a l'aventura i a l'acció, perquè es necessita un argument més elaborat. Es fa molt poca animació només per adults, perquè no interessa limitar l'audiència.
    Mai trobarem el monomite sencer. Al Japó hi ha més cultura per a adults, l'anime, i poden ser d'acció, aventures, etc.
    Personatges: molt expressius
    -Personatges:
    Són adequats al relat,
    no hi ha personatges típics perquè depenen de la història, tot i que com que el públic és infantil tendeixen a exagerar les característiques infantils dels personatges (cap i ulls grossos).

    -Recursos cinematogràfics:
    • L'animació pot ser en 3D
    • Ús de l'stop motion
    • Poden ser de tots els gèneres






    • CINEMA FANTÀSTIC
    El cinema fantàstic és aquell que basa la trama en una premissa fantàstica, és a dir, quin és el món que es presenta. Per això, cal que hi hagi suspensió de credibilitat.
    -Argument
    Monomite
    -Personatges:
    L'heroi
    Déus
    Monstres
    enemics
    -Localitzacions:
    Móns fantàstic i inventats
    Llocs que no existeixen o difícilment creïbles.
    És igual si no quadra molt o no és creïble; pot no tenir sentit, no cal argumentar-ho. -Ambientació:
    Molt cuidada i perfeccionada
    Coherent dins del propi món
    -Recursos cinematogràfics: 
    • Efectes especials (part inmensa d'aquest gènere): al plantejar móns diferents s'ha de crear aquests.







    • CINEMA DRAMÀTIC
    El més important en aquest gènere són els sentiments, els problemes de la vida. Ens mostra conflictes entre persones, relacions complicades, passions, desenganys sentimentals. Busca crear commoció en el públic, fer-lo partícep dels problemes d'altra gent. Aquí s'inclou el cinema romàntic. 
    -Arguments:
    Triangles amorosos, desenganys amorosos, amors no correspostos, amors impossibles, amor etern.
    Problemes vitals: la mort d'algú.
    Fracàs a l'hora de muntar un negoci, una família, solucionar un problema.
    Situacions desesperades de la vida: situacions bèl·liques, malalties, disputes familiars.
    -Personatges:En gran part són femenins.
    Persona torturada pel seu passat.
    Parelles.
    Adolescents incompresos.
    -Localitzacions:Contemporànies al temps de la pel·lícula.
    Cases privades, la llar.
    -Recursos:
    • Desenvolupament dels personatges en el guió. Es necessiten bons actors.
    • Caracterització dels personatges: ha de semblar el personatge i no l'actor..
    • La història ha de ser creïble i verosímil.
    • En el drama no se solen incloure elements fantàstics o de ciència ficció.


    • WESTERN
    En el cinema western es aquell la idea del qual és la conquesta de l'Oeston es van matant tots els indis. Les pel·lícules són americanes. Així, es presenta la història del naixement d'Amèrica, on es manifesta la vida a la frontera i la llei del més fort.
    Argument:
    Grangers o vaquers
    Històries relacioandes amb la llei i els diners
    Ocupació de territoris, conquestes
    En busca d'or
    Guerra civil americana
    Jocs de cartes, salons, pòcker
    Personatges:Xèrif
    Cowboy (vaquer) dolent
    Cowboy bo: protagonista
    Bandid
    Personatge misteriós
    Noia
    Mexicà amb barret
    Localitzacions: 
    Desert, Oest
    Ambientació:
    Cavalls
    Pistoles
    Bars
    Cartes
    Desert
    Recursos cinematogràfics:
    • S'inventa el Pla Americà perquè puguin sortir les pistoles a les escenes, tràvelings.
    • Banda sonora molt important, que ha de ser de l'època (ambientada);
    • Música: tradicional 

    Comentarios

    Entradas populares de este blog

    Comentari d'imatge

    Lleis de Gestalt

    ASSAIG FOTOGRÀFIC