Gèneres cinematogràfics
Pràctica sobre gèneres cinematogràfics
- CINEMA DOCUMENTAL
Reuneix en una narració determinada imatges gravades de debò, d'estoc, entrevistes i animacions per arribar a explicar o descriure els fets de la manera que el director cregui. A partir d'un fet concret el director expressa la seva visió sobre el fet. Hi ha una part objectiva i una càrrega subjectiva. Pot haver-hi (o no) un narrador.
- Explicacions tant objectives com subjectives
- Aparició d'un narrador
- Reconstrucció dels fets: Es representa un dia amb uns actors perquè aquell dia no es va gravar.
- Entrevistes.
- Imatges del paisatge per posar en situació. Imatges d'estoc per omplir quan només es té so.
- CINEMA DE TERROR
El cinema de terror és un gènere fílmic que busca causar por i angoixa en l'espectador.
El cinema de terror sovint juga amb els efectes especials, la creació d'atmosferes inquietants i la música per provocar ensurts o nerviosisme en el públic. El terror pot ser causat pel que es veu a la pantalla (escenes d'assassinats, persecucions, criatures malèfiques) o pel que se suggereix (imaginacions dels protagonistes, qüestionament de la realitat, falses expecatives...).
Com a característiques trobem:
-Arguments: esdeveniments sobrenaturals
-Personatges:
Malvat monstre o element maligne, perillós
Llistat de gent que ha de morir
Rossa tonta
Savi
-Localitzacions:
Cases encantades
Espais abandonats i aïllats
Llocs relacionats amb dolor i mort (hospitals, presons)
Subterranis, laboratoris, fàbriques, escoles, etc.
-Ambientació:
Foscor
Sang
Violins com a banda sonora
-Recursos cinematogràfics:
- Sang
- Banda sonora
- Càmera subjectiva
- Ensurts
- Plans on l'espectador veu què passa però el protagonista no i a l'inrevés
Snaf: es mata a algú de veritat en directe (il·legal)
Slasher: monstre o cosa maligne que va matant els personatges un a un
Psicològic: pràcticament no apareix l'element maligne, o ho fa al final; es crea tensió
- CINEMA BÈL·LIC
Com a caracerístiques trobem:
-Argument: guerra
-Personatges:
Superior que dóna ordres
Sargent ferme i fort
Reclutas
Victima que morirà
Protagonista (principalment home)
-Localitzacions: lloc on és donada la guerra
-Ambientació: històrica o inventada
-Recursos cinematogràfics:
- Trinxeres
- Fets històrics
- N'apareixen després que hi hagi un conflicte gros
- Experiència personal
- S'intenta crear sensació de buit i malestar
- Morts
- Batalles
- Exèrcits
- CINEMA COMÈDIA
Com a característiques trobem:
-Arguments típics:Equívocs: la trama consisteix en la resolució d'algun problema que prèviament s'ha presentat
Fracàs còmic: durant l'estructura apareixen diversos insuccessos per part d'algun personatge, normalment el principal
-Personatges típics (extrems):Maldestre (Torpe): aquell que sempre l'espifia i s'envesteix amb tot
Mascle cregut: aquell que va de superior
Escoltes ximplets
Gay
Noia guapa
-Localitzacions típiques: qualsevol localització
-Recursos cinemàtogràfics:
- Exageració
- Situacions absurdes
- Sorpresa, girs de guió
- Diàleg irònic i divertit (acudits)
- CINEMA D'ACCIÓ
És un gènere audiovisual on el protagonista ha de fer una cosa i li posen problemes entre mig. Aquestes pel·lícules són d'acció perquè la solució és a través de violència, lluita, tirs, persecucions i acrobàcies. Les proves que han de superar posen la vida dels protagonistes en perill .El protagonista és un heroi :seguint les passes del monomite
-Arguments típics:
El monomite
Una missió : salvar algú o recuperar alguna cosa, és a dir, la recerca del tresor
Aparició d'un benefactor
-Personatges típics:
L'heroi, principalment masculí
L'enemic: subestima l'heroi
Una missió : salvar algú o recuperar alguna cosa, és a dir, la recerca del tresor
Aparició d'un benefactor
-Personatges típics:
L'heroi, principalment masculí
L'enemic: subestima l'heroi
El personatge còmic
La noia : personatge indefens que està en perill.
Savi: persona misteriosa que ordena la missió
-Localitzacions típiques:
Ciutats exòtiques o estranyes,
Edificis on hi ha amagatalls secrets per amagar-se,
Carreteres i autopistes,
Llocs perillosos i estrets :obres, la neu, muntanyes , sota el mar i el desert
-Ambientació:
Època actual, contemporània.
-Recursos:
La noia : personatge indefens que està en perill.
Savi: persona misteriosa que ordena la missió
-Localitzacions típiques:
Ciutats exòtiques o estranyes,
Edificis on hi ha amagatalls secrets per amagar-se,
Carreteres i autopistes,
Llocs perillosos i estrets :obres, la neu, muntanyes , sota el mar i el desert
-Ambientació:
Època actual, contemporània.
-Recursos:
- Efectes especials són explosions, tirs i sang falsa.
- Tràvelings de seguiment per les persecucions de cotxes,
- Càmeres d'helicòpters i drons
- CINEMA NEGRE
-Arguments:
Com organitzar un assassinat (des de un punt de vista del criminal)
com resoldre un assassinat (des del punt de vista dels bons i de les investigacions) -Personatges:
Gàngsters: criminals de tot tipus: presoners, expresoners...
Policia, agents especials, FBI,...
El protagonista (majoritàriament masculí): agent de policia, exagent, detectiu privat, escriptor de novel·les...
-Localitzacions:
Ciutats: barris marginals, baixos, i si poden ser de nit
Fàbriques abandonades
Bloc d'oficines
Comissaria
-Ambientació:
Drogues
Presons
Pistoles
Bandes
Recursos:
- CINEMA HISTÒRIC
És un gènere audiovisual que parteix d'una informació objectiva (llibre, assaig històric, biografia) que s'agafa com a inspiració. Intenta mantenir el màxim rigor possible, versemblança respecte el que està escrit; intenta ser fidel a la realitat. Vol convertir una història en una pel·lícula bèl·lica,...
-Arguments típics:
Fets històrics, sense guions estranys;
-Vides de personatges famosos
-Personatges típics:
Famosos de l'època (reis, generals...).
En el biogràfic, apareix els autèntics o actors que s'assemblin).
-Localitzacions típiques:
Depenen de l'argument, molt ben ambientades,
Localitzacions real on han succeït els fets i, sinó, recrar-lo, mantenint sempre l'autenticitat i la versemblança.
-Ambientació:
Decorats i vestuari molt treballats.
En el biogràfic, apareix els autèntics o actors que s'assemblin).
-Localitzacions típiques:
Depenen de l'argument, molt ben ambientades,
Localitzacions real on han succeït els fets i, sinó, recrar-lo, mantenint sempre l'autenticitat i la versemblança.
-Ambientació:
Decorats i vestuari molt treballats.
-Recursos cinematogràfics:
caracterització dels personatges i un estudi previ: investigacions per conèixer l'època i poder igualar costums.
-Subgéneres:
Romàntic
Biogràfic
Drama
Èpic i bèl·lic
caracterització dels personatges i un estudi previ: investigacions per conèixer l'època i poder igualar costums.
-Subgéneres:
Romàntic
Biogràfic
Drama
Èpic i bèl·lic
- MUSICAL
La música fa avançar la trama. Cantando bajo la lluvia va ser el primer musical famós i el primer musical va ser El Mago de Oz (1939). Es va iniciar a Hollywood, fins que apareix a Bollywood, on quasi totes les pel·lícules són músicals.
-Arguments típics:
Hi ha de tot. Tots els gèneres es poden convertir en musical.
-Personatges típics:
El noi i la noia (que són parella). Cada noi i cada noia té el seu estil
Solen aparèixer nens i/o adolescents
Sol haver-hi uns dolents una mica exagerats
-Localitzacions:
Hi ha de tot, poden aparèixer tot tipus de localitzacions, però sol ser més en interior que en exterior. Molt sovint aparèixen escenaris perquè necessiten una escusa per cantar i ballar (karaokes, teatre, etc.)
-Recursos:
- Cada personatge té una tonada pròpia (sinònim de tema). Hi ha moltes coreografies (que són la marca dels musicals). Té més importància la lletra de les cançons que el propi diàleg parlat.
- Hi ha musicals que fan cançons especialment per a la pel·lícula, però hi ha d'altres que usen cançons ja escrites.
- El vestuari dels quatre o cinc actors principals és molt més treballat i està molt més elaborat que el dels ballarins secundaris.
- Muntar nombres musicals alternant ara amb un, ara amb l'altre o enllaçar dos números musicals, etc.
- ACCIÓ I AVENTURA
-Argument:
S'acosta molt al monomite
-Personatges típics:Dolent (extrem): no ha de fer por, ha de fer ràbia
Seguidors del dolent
Bo, heroi
Noia
-Localitzacions:
-Personatges típics:Dolent (extrem): no ha de fer por, ha de fer ràbia
Seguidors del dolent
Bo, heroi
Noia
-Localitzacions:
Catacumbes, subterranis, etc.
-Ambientació:
-Ambientació:
Contextos històrics i llocs coneguts
-Recursos cinematogràfics:
-Recursos cinematogràfics:
- Combats, lluites, arts marcials
- Morts violentes
- Sang i fetge
- Epopeya
- Ha de quedar clar quan mor el dolent per tal que l'espectador quedi satisfet
- Muntatges ràpids amb plans curts; moltes escenes
- ANIMACIÓ
-Argument:
Mai trobarem el monomite sencer. Al Japó hi ha més cultura per a adults, l'anime, i poden ser d'acció, aventures, etc.Personatges: molt expressius
-Personatges:
Són adequats al relat,
no hi ha personatges típics perquè depenen de la història, tot i que com que el públic és infantil tendeixen a exagerar les característiques infantils dels personatges (cap i ulls grossos).
-Recursos cinematogràfics:
-Argument:
Són adequats al relat,
no hi ha personatges típics perquè depenen de la història, tot i que com que el públic és infantil tendeixen a exagerar les característiques infantils dels personatges (cap i ulls grossos).
-Recursos cinematogràfics:
- L'animació pot ser en 3D
- Ús de l'stop motion
- Poden ser de tots els gèneres
- CINEMA FANTÀSTIC
-Argument:
Monomite
-Personatges:
L'heroi
Déus
Monstres
enemics
L'heroi
Déus
Monstres
enemics
-Localitzacions:
Móns fantàstic i inventats
Llocs que no existeixen o difícilment creïbles.
És igual si no quadra molt o no és creïble; pot no tenir sentit, no cal argumentar-ho. -Ambientació: Molt cuidada i perfeccionada
Coherent dins del propi mónMóns fantàstic i inventats
Llocs que no existeixen o difícilment creïbles.
És igual si no quadra molt o no és creïble; pot no tenir sentit, no cal argumentar-ho. -Ambientació: Molt cuidada i perfeccionada
-Recursos cinematogràfics:
- Efectes especials (part inmensa d'aquest gènere): al plantejar móns diferents s'ha de crear aquests.
- CINEMA DRAMÀTIC
El més important en aquest gènere són els sentiments, els problemes de la vida. Ens mostra conflictes entre persones, relacions complicades, passions, desenganys sentimentals. Busca crear commoció en el públic, fer-lo partícep dels problemes d'altra gent. Aquí s'inclou el cinema romàntic.
-Arguments:Triangles amorosos, desenganys amorosos, amors no correspostos, amors impossibles, amor etern.
Problemes vitals: la mort d'algú.
Fracàs a l'hora de muntar un negoci, una família, solucionar un problema.
Situacions desesperades de la vida: situacions bèl·liques, malalties, disputes familiars.
-Personatges:En gran part són femenins.
Persona torturada pel seu passat.
Parelles.
Adolescents incompresos.
-Localitzacions:Contemporànies al temps de la pel·lícula.
Cases privades, la llar.
-Recursos:
- Desenvolupament dels personatges en el guió. Es necessiten bons actors.
- Caracterització dels personatges: ha de semblar el personatge i no l'actor..
- La història ha de ser creïble i verosímil.
- En el drama no se solen incloure elements fantàstics o de ciència ficció.
- WESTERN
Argument:
Grangers o vaquers
Històries relacioandes amb la llei i els diners
Ocupació de territoris, conquestes
En busca d'or
Guerra civil americana
Jocs de cartes, salons, pòcker
Personatges:Xèrif
Cowboy (vaquer) dolent
Cowboy bo: protagonista
Bandid
Personatge misteriós
Noia
Mexicà amb barret
Localitzacions:
Desert, Oest
Ambientació:
Cavalls
Pistoles
Bars
Cartes
Desert
Recursos cinematogràfics:
Ambientació:
Cavalls
Pistoles
Bars
Cartes
Desert
Recursos cinematogràfics:
- S'inventa el Pla Americà perquè puguin sortir les pistoles a les escenes, tràvelings.
- Banda sonora molt important, que ha de ser de l'època (ambientada);
- Música: tradicional
Comentarios
Publicar un comentario